Sidste hilsen i stalden
Sønderhøjgård lukkede mælkeproduktionen efter salg til grøn trepart med vemodigt farvel.
For 16 år siden fejrede Preben Lauridsen og Kjartan Poulsen rejsegilde på Sønderhøjgård i Vittarp. Dengang var en ny kostald til 500 økologiske køer ved at tage form, og fremtiden på gården blev markeret med optimisme.
I går var stemningen en anden, da gårdens sidste dag blev markeret med åbent hus. Stalden stod tom, køerne var væk, og den økologiske mælkeproduktion på Sønderhøjgård I/S er nu ophørt.
Gården er solgt som led i Den Grønne Trepart, der skal skabe mere plads til natur og mindske landbrugets påvirkning af miljøet. For nogle er det et vigtigt skridt i en ny retning, mens det for andre er vemodigt at se et aktivt landbrug lukke ned.
Ved arrangementet blev der både talt om fortid, forandring og fremtid. Og selv om anledningen var alvorlig for mange, blev dagen også brugt til at samles og sige ordentligt farvel til et sted, der har haft stor betydning for ejerne, medarbejdere og lokalområdet.



































